Met je leerlingen naar de film!

2017-2018

The Art of Becoming

Hanne Phlypo en Catherine Vuylsteke - België, 2013

The Art of Becoming is een poëtische documentaire over drie minderjarigen uit Afghanistan, Syrië en Guinee. Alle drie hopen ze op een stabiele toekomst in Europa: Fattah zwoegt in Istanbul en hoopt om zo zijn reis naar Griekenland en daarna Italië te kunnen betalen, Saleh leeft nu drie jaar in Europa maar smacht naar zijn ouders, en Mamadou probeert zijn opleiding en job vol te houden ondanks het feit dat hij geen papieren meer heeft. Doorheen hun verhalen wordt het volledige proces van migratie blootgelegd: onrealistische verwachtingen over Europa, het leven in een zorgcentrum en de onophoudelijke strijd om uitzetting te vermijden.

De film borduurt voort op het boek ‘Vroeger is een ander land’, van Cathérine Vuylsteke. Daarin worden aangrijpende portretten geschetst van zeven
jongens en één meisje die moederziel alleen in ons land aankwamen. Cathérine en Hanne maakten eerder samen al Silent Stories, waarvoor ze eveneens vertrokken van een boek van Catherine.

Als kijker word je snel meegezogen in het ontroerende verhaal van Saleh, Mamadou en Fatah. The Art of Becoming is een erg filmische documentaire. De beelden spreken voor zich, er zijn niet veel woorden nodig om te begrijpen waar het om gaat.

PASCAL SMET – (Gewezen) minister van Onderwijs
“Deze film is in alle opzichten de moeite waard om getoond te worden. Hij schetst het leven van vluchtelingen zoals het is, zonder franjes – op authentieke en serene wijze. Ik wens de initiatiefnemers dan ook bomvolle bioscoopzalen toe!”

BRUNO VANOBBERGEN – Kinderrechtencommissaris
“The Art of Becoming toont ons het leven van drie jongeren op de vlucht, hun kwetsbaarheid, maar ook hun hoop, hun sterktes. Met veel zin voor nuance en met oog voor de complexiteit van migratie krijgt de kijker inzicht in wat het betekent ‘op de vlucht zijn’. Voor leerlingen en leerkrachten ligt hier een kans om onze klassieke beelden en bestaande stereotypen over ‘de asielzoeker’ of ‘de vreemdeling’ te bevragen. Het laat hen tegelijk toe om voorbij het beeld van de vluchteling ook en vooral zichzelf te zien: een jongere met vele levensvragen, met dromen en met een verlangen naar een veilige toekomst.”

The Art of Becoming

Hanne Phlypo en Catherine Vuylsteke - België, 2013

Educatief:

FLIGHTCASE EN FILMBOEKJE

We ontwikkelden een Flightcase (zie downloads onderaan) met de nodige bagage om je als leerkracht op weg te zetten.

Als je de film boekt met de klas (in een filmzaal of via de aankoop van het dvd-pakket) ontvang je een filmboekje dat verdieping voorziet bij de film en thematiek. Alle methodieken die vermeld staan in de Flightcase worden in het boekje grondiger toegelicht. Je vindt er ook andere filmtips en meer educatieve materialen rond de thematiek in terug.

BEKIJK DE FILM MET JE KLAS IN EEN FILMZAAL

Je kan kiezen voor een vertoning in één van onze locaties. Daarbij is de ticketprijs per leerling afhankelijk van de filmzaal.
Contacteer de locatie voor concrete afspraken.

BEKIJK DE FILM OP SCHOOL

Je kan een dvd-pakket aankopen bij Lessen in het donker. Het pakket omvat de dvd van de documentaire, het filmboekje, de brochure van Vluchtelingenwerk Vlaanderen ‘Wat is een vluchteling?’ en een link naar de korte reportage “Gebroken vleugels”, waarin de filmmakers een jaar na zijn uitwijzing Mamadou gingen opzoeken in Senegal.
Prijs van het pakket: € 25 (verzendingskosten inbegrepen).
Bestellen kan per mail bij Manon Billiet.

NAGESPREK MET EEN VAN DE FILMMAKERS IN DE KLAS
(zowel in de klas als in een filmzaal)
Duur: circa 45 min.
Kostprijs: € 165 (excl. vervoersonkosten en BTW)
Contacteer Manon Billiet — 050 34 91 93

Check ook onze blog op Tumblr voor extra omkadering bij het thema.

DOWNLOADS

Flightcase
Met deze Flightcase geven we je als leerkracht graag een aanzet om met je klas rond de film te werken. Je kan er oa. tien zeer concrete tips vinden om meteen aan de slag te gaan. Hang deze Flightcase op in je klas of leraarskamer. Je kunt er gerust nog extra bestellen.

Wat is een vluchteling?
Deze reeks van documenten geeft je enerzijds alle nodige duiding en anderzijds kant-en-klare presentatiedocumenten om mee aan de slag te gaan in de klas. Je kan ze hieronder downloaden. Bij boeking van de film, krijg je de gedrukte versie toegestuurd.
Er staat o.a. in opgesomd vanuit welke landen veel vluchtelingen komen of waar ze heen gaan, wat het verschil is tussen een vluchteling en asielzoeker. Ook de asielprocedure wordt helder toegelicht. Bovendien is er een interessante werkvorm toegevoegd die vertrekt vanuit vijf verschillende vluchtelingenprofielen: Waarom zijn deze mensen op de vlucht en om welke reden zullen ze al dan niet asiel verkrijgen? Dit lesmateriaal is samengesteld door Vluchtelingenwerk Vlaanderen (augustus 2013).

Zo woont Mo
Dit is een speelse visualisatie van het vluchtelingenverhaal. De tekeningen tonen op een begrijpelijke manier waarom mensen vluchten en hoe het leven van een asielzoeker in een opvangcentrum eruit ziet. Dit materiaal is van Fedasil.

Educatieve toolkit rond asiel en migratie in Europa
Op interactieve wijze worden jongeren bewust gemaakt van onderwerpen als mensenrechten en migratie. Je kan de PDF hieronder downloaden of de gedrukte bundel kosteloos opvragen bij UNHCR België.

Kinderrechtenverdrag
Kunnen de leerlingen enkele van hun rechten opsommen? Vergelijk ze met die van de personages uit de film. Neem de ‘Rechten van het kind’ en overloop ze met je klas. (Kinderrechtencommissariaat)

Artikel ‘Terug haar huis, terug naar af’
Artikel uit De Morgen 20/12/2013 van Cathérine Vuylsteke over hoe het leven van Mamadou eruitziet na zijn terugkeer naar zijn geboorteland.

Artikel ‘The Art of Becoming, moederziel alleen in Europa
Artikel uit De Morgen 19/12/2013 naar aanleiding van de uitzending van de documentaire op Canvas in ‘De Uil van Athena’.

Bundeling van krantenartikels
Bij de redactie van het lesboekje bij The Art of Becoming lazen we heel wat artikels en teksten. Elke keer opnieuw stemmen ze tot nadenken. Enkele artikels brengen we hier graag samen. Sommige artikels zijn volledig opgenomen, vanuit enkele andere werden quotes gefilterd. Het is interessant materiaal om als leerkracht door te lezen of om te koppelen aan één van de opdrachten uit het lesboekje. We willen vooral véél stof tot nadenken aanbieden.